Svart pendlerbil? Selvsagt!

Vi er i begynnelsen av august, men vestlandssommeren gir allerede en solid smak av høst. Knapt tosifret på gradestokken, og regn, regn, regn …

Ståle Walsvik skal begynne i ny jobb om to uker, seks mil hjemmefra. De første tankene som slo ham etter å ha signert arbeidsavtalen var: Jeg må ha elbil!

Problemet var bare at den foretrukne blåfargen ikke kunne levers før i november. Og han måtte ha bil nå, helst før han skulle begynne pendlingen. Hver dag uten elbilen på plass ville bety betydelige utfordringer i hverdagslogistikken, og unødige transportkostnader.


Ståle Walsvik vurderer bil sammen med kona Jeanette Wølke Friis Walsvik. (Minstejenta Ingrid er konsulent) Jeanette var i utgangspunktet mer enn skeptisk til svart pendlerbil.

En gråsvart, derimot, kunne leveres nesten med det samme. Det er da diskusjonen rundt kjøkkenbordet begynner å ta av. Ståle og kona Jeanette har nemlig allerede en svart bil, en Ford S-Max, så de vet allerede en hel del om hvor krevende det er å holde den ren i hverdagen.

Problemet er også at Ståle egentlig liker mørke biler. Svart og mørkegrått er stilig det, bare bilen er rein og blank. Men det er jo fra sine egne man skal ha det, og det er Jeanette som hever stemmen og gir ham tydelig beskjed om at akkurat det fargevalget er en dårlig idé på en pendlerbil.

En bilpleieinteressert kompis tipser Ståle om lakkbehandling.
– Det beste du kan få nå er det som kalles keramisk coating. Den er hard som glass, og blir også gjerne kalt glasscoating. Da får du et beskyttende skall som gir en dypere glans, mye lettere renhold, og det vil beskytte lakken mot de barske miljøutfordringene du vil møte langs E39.


Forarbeidet krever nøyaktighet og kunnskap. Også på en helt ny bil må lakken renses med poleringsmaskin.

– Er det noe jeg kan smøre på selv, lurer Ståle. – Nei, dessverre, keramisk coating er ikke for amatører. Grunnarbeidet er ekstremt viktig, og om du ikke får det til på første forsøk, så er løpet kjørt, og da kan det blir dyrt å fikse opp i også.

Dette bringer Ståle i kontakt med Ditec. Den originale Ditec-behandlingen har vært på markedet siden 1979 og gitt varig beskyttelse av veldig mange norske biler siden. Men også det lokale Ditec-senteret tenker som bilpleiekompisen. – Til ditt bruk, med kanskje 30 000 km i noen av de verste forholdene Norge kan by på? Da anbefaler vi Ditec Ceramic Ultra.


Ditec Ceramic Ultra er en totrinnsbehandling. Det gir ekstremt lang holdbarhet - Ditec garanterer 9 år.

Det er nemlig en av få totrinnsbehandlinger som tilbys i Norge, og det gjør den ekstremt holdbar. Coatingen tåler faktisk å legges i White spirit, og Ditec gir hele 9 års garanti på behandlingen.


Du må være autorisert for å få lov til å legge Ditec Ceramic Ultra. Dette innebærer grunnopplæring, oppfølgingskurs etter åtte måneder, og deretter årlige oppdateringer. Slik jobber de profesjonelle!

For Ståle ble dette løsningen som gjorde at han faktisk fikk seg pendlerbil til jobbstart. Og Ditec Norge synes hans tilnærming, med gråsvart bil under knallharde testforhold, var så interessant at vi inngikk en avtale.


Ditec Ceramic Ulta kan legges på alle flater, bortsett fra vinduer (der har Ditec en egen glassbehandling). 

Vi vil følge denne bilen gjennom et helt år i daglig pendlerdrift. Ståle vil også prøve ut Ditec felgbeskyttelse, Ditec glassbeskyttelse og Ditec tekstil- og skinnbeskyttelse. Han vil gjennom hele året gi oss sine ærlige erfaringer med produktene.

Følg Ditec på Facebook for å få med deg fortsettelsen!


Pendlerruten E39 saltes mye gjennom vinteren, spesielt ned mot Førde. Kombinert med dårligere asfaltkvalitet enn den som brukes i såkalt sentrale strøk, gir det store prøvelser for bilen din gjennom vinteren. Salt er surt og tærer på det meste. Og asfaltflekkene langs sidene må du gjerne bruke sterk avfetting for å få bort. Med Ditec Ceramic Ultra har du den beste beskyttelsen mot slike prøvelser!


Ditec har stått for varig bilbeskyttelse siden 1979. Nå kan du følge det nyeste produktet, Ditec Ceramic Ultra, i en praksistest helt utenom det vanlige.