– Stråler enda mer enn originalen

– Jeg er hekta på bil. Det er som et virus jeg aldri blir kvitt! Jeg liker også å stelle pent med bilene mine, men jeg vil at det skal være enkelt. Derfor har jeg valgt Ditec, sier Ulf Johannessen og kikker bort på sin splitter nye BMW M2.

Bil er noe de aller fleste har et forhold til. For Ulf sin del startet det da han to år gammel krabbet opp i senga, kikket ut vinduet og så ut fordi han hørte noen ruse en bilmotor utenfor. Og da var lidenskapen til bil et faktum for den tidligere reklamemannen.

 – Jeg skulle vel blitt bilselger, ler Ulf. – Som barn hadde jeg over 600 Dinky Toys og Matchbox-biler, og drev utstrakt virksomhet innen kjøp, salg og bytte av sånne. Men det ble reklamebyrå i stedet. Og bil. Mye bil.

 I dag er Ulf blant annet redaktør for Norsk Sportsvogn Klubbs blad, Sportsbil, styremedlem i Norges Bilsportforbund, skriver bok om biler og arrangerer racingevent og turer for etusiastbilinteresserte. Og har holdt på med racing og historisk rally i mange år.

 – Min første bil var en Mini. Egentlig hadde jeg lyst på en BMW 2002, men siden jeg fikk en helt ny Mini til samme pris som en brukt 2002, ble det sånn. Det er vel omtrent den eneste gangen jeg har vært rasjonell i bilkjøpsammenheng. Og det angret jeg på. Siden den gang er det blitt mange biler på Ulf, og omløpshastigheten har vært høy.

 – Du vet, det er ulike faser i en manns liv. Også når det gjelder bil, sier Ulf og starter oppramsingen. – I mange år var det Alfa Romeo som var det store. Deretter kom en del år med Ferrari, før det ble Porsche. For tiden er det BMW som dekker minimumsbehovene for en bruksbil, en lekebil og en veteranbil. Med en BMW X1 til daglig bruk, M2 som lekebil og en 1979-modell 635 CSi som klassikerbil.

 – Vi kunne snakket lenge om bil, men dette skal egentlig handle om vedlikehold av bil, så hvorfor har du valgt å Ditec-behandle din nye BMW M2?

– Jo fordi jeg ønsker å ha en strøken bil, og at det daglige vedlikeholdet skal være enkelt for meg. Den første bilen jeg fikk Ditec-behandlet var for ca 25 år siden. Denne gangen har jeg valgt å gå for Ditec Ultra, en keramisk lakkbehandling som er vannavvisende, og hvor jeg slipper å bruke sterk avfetting for å få bilen ren.

 – Hjemme i sameiet vårt har vi egen vaskehall med proft utstyr. Det er veldig praktisk for meg som liker å stelle pent med bilene mine. Ditec-forhandlerne har mange egenprodukter for selvvask, fra rengjøring av felger til interiør. Jeg vil heller ikke bruke mye tid på å polere bilene, og det slipper jeg med Ditec Ultra. Dessuten ser jeg at jeg som poleringsamatør ikke klarer å oppnå samme resultat som proffene. Men det som overrasket meg mest med Ditec, var det øyeblikket jeg skulle hente M2’en etter behandlingen, sier Ulf engasjert.

 – Bilen var nydelig. Lakken fremstod på en annerledes måte. Jeg ser mer dybde i den, nyanser, brillians… Behandlingen har fått frem noe som jeg synes er bedre enn slik bilens originallakk fremstod. Og da snakker vi om en ny bil…

 – Hvilke forventninger har du til Ditec-behandlingen?

– Jeg vil at bilen skal være lett å holde ren, og etter vask vil jeg at sluttresultatet skal være bra. Jeg har også tatt rutebehandling, og med all den skitt og forurensning som legger seg på frontruta, håper jeg å bli kvitt skjolder og striper som normalt legger seg etter at viskerne har vært i bruk, sier han.

- En annen viktig grunn for meg til å behandle bilen, og som flere burde tenke på, er at annenhåndsverdien på en vedlikeholdt bil er høyere enn på en bil som ikke er tatt vare på. For meg er dette også en investering i bilens etterverdi.

 – Hvorfor valgte du et Ditec-senter til behandlingen av bilen?

– Som nevnt tidligere, så tok jeg min første Ditec-behandling for 25 år siden, og jeg har full tillit til folkene som jobber der. I mitt tilfelle ble behandlingen utført av Haugens Bilshine, og jeg tror kvaliteten på arbeidet som blir utført på andre Ditec-sentre over hele landet holder samme standard.
Det er dessverre alt for mange aktører som ikke er kvalifiserte for å holde på med bilpleie. Jeg har til og med opplevd at jeg må forklare for enkelte hvordan man skal vaske en bil, sukker Ulf.

– For meg er kvalitet langt viktigere enn pris. Og prisen blir beskjeden når en ser hva man får igjen for en pent og riktig behandlet bil. Skal du ta vare på bilen din, bør du henvende deg til et sted med høy kompetanse. Det fortjener bilen din. Min erfaring er at Ditec-sentrene har rett kompetanse og teknologi for å utføre profesjonelt vedlikehold. Et Ditec-senter har fagfolk du kan stole på, og det gir tillit.

 – Vi kommer ikke utenom. Hvorfor BMW M2?

– Åhhh. Det var et åpenbart valg. Tidligere hadde jeg en BMW M3 E92 med verdens letteste V8-motor, og originalt 420 hk. Den bilen var jeg oppriktig glad i. Så kom M2, og for meg fremstod den som ”back to basic”. Bilene i dag blir mer og mer avanserte, med all verdens hjelpemidler, og for noen er det helt fantastisk. Men i M2 får jeg noe som appellerer til meg: Den er enkel, brutal og analog! For meg er det en ultimat lekebil – ja, en kvalitetslekebil, som også kan brukes som bruksbil om det trengs, forklarer Ulf.

– Denne typen biler er mer et skritt til siden enn fremover. Jeg tror det vil bli en trend hos enkelte bilprodusenter, som vil bli godt mottat hos de virkelige bilentusiastene. For meg handler det i stor grad om ”fun factor”. Og så er det jo en bil med en spesiell utstråling, som stråler enda mer med Ditec Ultra, avslutter Ulf Johannessen.