Saltproblematikk – Brukes det ekstra aggressivt salt i år?!

– Brukes det ekstra aggressivt salt i år?!
Harald fra Østfold var oppgitt: Nyvokset bil hjalp ikke, saltfilmen satt som limt lang sidene etter noen dagers kjøring langs E18. Forklaringen fra Statens Vegvesen på hvorfor det ble slik vil kanskje overraske deg.

Harald er en kar som liker å holde bilen rein. Han er også vant med å polere og vokse den selv, noe han også gjorde i år før den verste saltsesongen satte inn. I år prøver han en kvalitetsvoks iblandet polymerer for lenger holdbarhet. Skuffelsen ved første vask var derimot stor:  

– Jeg prøvde faktisk to ganger skumlegging, den siste med ganske så kraftig konsentrasjon, forteller Harald. – Men nei, saltet satt som limt til bilsidene!

Harald prøvde altså en berøringsfri vask, nettopp for å spyle av «det verste saltet»: Skumsåpe og høytrykkspyler. Konklusjonen etter forsøket er derimot klar: Her må det både avfetting og berøringsvask til for å få bilen rein.

– Nå er det jo et helt år siden i fjor, men jeg kan ikke huske at saltet var like aggressivt da. Har Vegvesenet gjort noe med blandingen i år? undret Harald på Facebook.

Siden flere har ytret tilsvarende erfaringer i Facebook-gruppen Bilpleie i Norge, undersøkte vi i Ditec dette nærmere. Kim Erik Kongshaug, byggeleder for Statens Vegvesen, forstår problematikken, og har også en forklaring på hvorfor saltet kan oppleves som vanskeligere å vaske av i år:

– Det brukes mindre befuktet salt. En større andel av saltet som legges nå er saltløsning. Det gir mindre total saltmengde på veien, men er også den mest sannsynlige forklaringen på problematikken Harald opplever, forklarer Kongshaug.

Befuktet salt er saltkorn som tilsettes fuktighet slik at de skal feste seg til vegbanen. Saltløsning er derimot vann tilsatt 23% natriumklorid.

Forklaringen enkelte serverer om at det er «spesielt aggressive salttyper» eller «kjemiske tilsetninger» som er grunnen til bilvaskproblematikken har Kongshaug ingen tro på:

– Riksveinettet saltes med natriumklorid, altså vanlig bordsalt. Og akkurat som i det saltet du har i maten din, tilsettes det en ørliten mengde jerncyanid som antiklumpemiddel. Men dette gjelder befuktet salt, og det er heller ingen nyhet. I saltløsningen som vi bruker mest av nå, er det ikke behov for noe antiklumpemiddel. Jerncyanid er derfor ikke en del av vaskeproblematikken.

Total saltmengde på norske veier har økt mye de siste årene. Overgangen til mer bruk av saltvannsløsning har derimot redusert dette, slik at tallene faktisk vil bli noe lavere for vintrene 2016/17 og 2017/18 enn for vintrene før.

Ønsker du en lettvasket bil, som også tåler avfettingsmidler? Da anbefaler vi Ditec lakkbeskyttelse. Ta kontakt med ditt lokale Ditec Senter for et tilbud.

Produktene du trenger for en effektiv vintervask kjøper du i Ditec Shop. Spesielt anbefaler vi vår nye miljøavfetting, som er effektiv mot både salt, tjærerester – samtidig som den gir en god glans i lakken.