Glassbeskyttelse – så klart!

En glassbeskyttelse kan spare deg for mye, både irritasjon, fortvilelse og penger.

– Jeg har selv testet glassbeskyttelse i fire år, sier Stein Kjetil Holvik, daglig leder i Bilpleiehallen. – Det er helt ypperlig for pendlere og de som kjører mye. – På de fire årene jeg hadde en Volvo V70 skiftet jeg aldri vindusviskere. Og på de samme årene kjørte jeg cirka 120.000 kilometer, sier han.

 – Det aller beste med å ta jevnlig glassbehandling er at en alltid har ren frontrute. De fleste opplever nedsatt sikt gjennom rutene når en treffer motgående trafikk i mørke og regnvær. Med glassbeskyttelse unngår du den trafikkfilmen som legger seg på ubehandlede ruter, sier Stein Kjetil.

Preller av

En glassbehandling gjør at regn preller av frontruten uten at viskerne er i bruk i hastigheter rundt 70-80 og oppover. Selv når en kjører saktere enn dette, blir det mindre bruk av viskerne. Med mindre viskerbruk, reduserer du også slitasje av selve frontruten. Også mygg og innsekter sliter med å finne skikkelig feste på ruten. En behandling varer cirka 10.000 kjørte kilometer, men selvsagt avhenger det litt med hvor mye regn det måtte komme der du kjører.

En snau tusenlapp

En frontrutebehandling koster en snau tusenlapp, og omfatter også siderutene fremme. Og husk at det bare er autoriserte forhandlere som kan utføre en glassbehandling. Ditec-sentrene over hele landet gjør dette, så stikk innom oss for en uforpliktende vurdering om bilen din kan behandles.

– Jeg vil anbefale at en behandler alle bilens ruter, sier Holvik. – Da får en langt bedre sikt både sideveis og bakover, ettersom prinsippet er det samme – vannet driver vekk i fart.

 En ekstra bonus ved en glassbeskyttelse er at is og snø forsvinner mye fortere fra rutene dine ved oppvarming av bilen. Du kan med andre ord putte hendene i bukselommene og glemme isskrapen og iskalde fingre.

– Husk: du må aldri bruke isskrape på frontruten, avslutter Holvik. De skal tines med varme, enten innenfra eller utenfra.