Gir du f... i felgene dine?

Ikke gjør det. Det blir som når «the shit hits the fan» … Med Ditec Felgbeskyttelse har du heller ingen grunn til å sluntre unna! 

Kanskje blir det som om du ikke gidder å støvsuge under senga. Ja, det samler seg mye støv fra dyner og sengetøy der, og de fleste håper vel at det ligger trygt og uforstyrret der, helt usynlig. 

Men hva tror du skjer når du åpner vinduet og litt vind strømmer gjennom rommet? Eller når du slår døra litt raskt igjen? Jo, da kommer «herligheten» i bevegelse og legger seg til på helt nye og mer synlige steder. 

Litt på samme måte er det faktisk med felgskitten på en bil. Det er lett å tenke at der nede gjør det da ikke så mye. Og felgene er jo av aluminium, så de ruster nå i alle fall ikke. 

Problemet er bare at «gørra» som samler seg på felgene inneholder metallpartikler fra bremseklosser og bremseskiver. Og nei, det ligger på ingen måte i ro der – det blir heller som en variant av «when the shit hits the fan» når hjulet roterer. 

Og når hjulskitten spres bakover bilsiden kan det gi trøbbel. Metallpartiklene fester seg i lakken, og kombinert med sommerens veistøv kan det være et «perfekt» utgangspunkt for begynnende lakkrust. 

En skitten felg gir også godt feste for sand, asfalt og skitt sommerstid, og når det blir liggende på felgen, kan det gi ubalanse. Flere dekkforhandlere melder fra om at kunder kommer inn og klager på vibrasjoner fra hjulene og tror de kanskje har mistet et lodd av felgen, og så viser det seg heller å være en uheldig ansamling av gørr og skitt.

Vår elbilpendler og Ditec Ceramic Ultra-tester Ståle Walsvik var usikker på om felgbehandling egentlig var nødvendig. Men da vi så hvordan hans Ford S-Max så ut i den hektiske perioden like før han skulle begynne i ny jobb, var vi ikke i tvil: Det er nødvendig! 

Når vi legger vår keramiske coating på felgene blir nemlig utgangpunktet for renhold et helt annet. Da trenger du hverken knallhard kjemi eller å ligge på alle fire og finpusse med neglebørste og tannkost for å få felgene rene –da går det som en lek, på samme måte som den vanlige bilvasken av en Ditec-behandlet bil. 

Vi vil følge denne bilen gjennom et helt år i daglig pendlerdrift. Ståle vil gi oss sine ærlige erfaringer med produktene som prøves ut, og vi er vel alle spent på hvordan vinterfelgene ser ut rundt påsketider?

Følg Ditec på Facebook for å få med deg fortsettelsen!

 

Å legge denne typen behandling er en jobb for fagfolk. Hos Ditec er det kun sertifisert personell som legger keramisk coating.

Ditec Felgbeskyttelse er en ekstra hard keramisk coating. Den gir det aller beste utgangspunktet for å holde felgene rene. 

Fordelen i praksis: Felgene blir gullende rene bare ved vanlig vask. Dette lover bra – så langt! 

Ståle Walsvik pendler 120 km hver dag med sin i3. Tur-retur på en av veiene i Norge som er tøffest mot bilen gjennom vinteren: E39 mot Førde.