Den ultimate Ditec-følelsen

Etter ett år og over 15 000 km i ett av verdens verste klima, gjør vi opp status etter den store pendlertesten: Hvor godt holder Ditec Ceramic Ultra i praksis?

– Dette var noe helt annet enn med S-Max-en, ja, innrømmer Ståle Walsvik etter å ha testet Ditec Ceramic Ultra på sin pendler-i3 i ett år.

Nyhet: Produktene for å holde en Ditec-bil fin året gjennom finner du nå på Ditec Shop!

Ståles dårlige erfaringer med en svart Ford S-Maks var nemlig utgangspunktet for at han gjerne ville være med å teste Ditec-behandling på pendlerbilen. Hans utgangspunkt kan du lese mer om her.

Ståle Walsvik, vår pendlertester. Hvordan har han opplevd å leve med en Ditec-beskyttet bil i ett år?

Nå har BMW-en vært inne til Ditec for første års kontrollvask, og står og snurrer på dreieplata til Bilpleiehallen AS i Førde. Aldeles nybilglinsende er den, men det er faktisk ikke det viktigste, i alle fall ikke for Ståle.

–  Følelsen av å ha en beskyttet bil er det viktigste for meg. Og bilen var jo faktisk veldig blank og fin før kontrollvasken også, sier Ståle.

Beskyttelse var også en viktig del av regnestykket i Ståles vurderinger av pendlerbil. En elbil er riktignok billig i drift, men om den blir nedsarvet og stygg av «piskingen» gjennom høstens styrtregn, vinterens saltsørpe, den skarpe vårsola og sommerens syreangrep fra insekter – da ville verditapet blitt betydelig. 

Før kontrollvask: Bilen ser jo blank og fin ut den, er det nødvendig å gjøre noe her, da?

– Ingen ting kan måle seg med den belastningen lakkbeskyttelsen får gjennom våre fire årstider, forklarer Stein Kjetil Holvik, daglig leder for Ditec Norge. Han er nemlig involvert i produktutviklingen hos Ditec International, og kjenner godt til hvor godt produktene presterer i de til sammen ti landene Ditec er markedsført.

– Vestlandet er verst! Ingen behandling gir god effekt i mer enn ett år uten oppfrisking i vårt klima, slår Holvik fast. – Nettopp derfor var det her vi ville gjøre denne testen.

Bilen til Ståle fikk full pakke da vi behandlet den i fjor: Vi la Ditec FelgbeskyttelseDitec glassbeskyttelse og Ditec skinnbeskyttelse i tillegg til Ditec Ceramic Ultra lakkbeskyttelse.

Så, hva har vært høydepunktene, Ståle?

– Den største forskjellen, helt umiddelbart, var glassbeskyttelsen. Det var helt topp å kunne kjøre uten å bruke vindusvisker gjennom høstens styrtregn, og en slik effekt blir faktisk litt vanedannende. Behandlingen har også holdt bedre enn forventet. Ditec forespeilet ca. 10 000 km, men først nå, etter 15 000 km, er glassbeskyttelsen i ferd med å takke for seg. Det har også vært veldig lett å tørke småbarnsgriseri av de beskyttede skinnsetene.

Belegget på sidene er viktig å få bort. Det inneholder både metallpartikler, tjære og asfaltrester. Riktig kjemi må til!

Men hva med felg og lakk?

– i3-felgene mine har aldri sett ut slik som det bildet dere tok av S-Max-en, nei! Men jeg har i grunnen ikke gjort noe annet enn jeg gjorde med den: Spyling en gang i blant, og en grundig vask med, eh … tilstrekkelig mellomrom … Den store forskjellen er at bremsestøvet ikke har grodd fast her – det har gått av lett som en lek, med helt vanlige vaskemidler.

Og lakken?

 – Jeg er kanskje mest imponert over panseret på i3-en. Det er jo svart, og de som har greie på slikt sier at den er veldig myk og ømfintlig, nesten som pianolakk. Men det har holdt seg utrolig fint! Ikke bare er den sorte, dype glansen intakt, men det er nesten ikke steinsprett i det. Og selv etter den harde vinteren med mye snø og snøkosting, er det knapt en eneste liten skureripe å se. Du skal ha godt lys og skarpt blikk for i det hele tatt å finne bruksspor der framme. Det er helt klart at Ditec Ceramic Ultra gir en suveren beskyttelse, ja!

Daglig leder av Ditec Norge, Stein Kjetil Holvik, står selv for kontrollvasken av pendlertestbilen.

Med dette utgangspunktet er det lett å tenke: Hvorfor i alle dager skal jeg betale for en kontrollvask? Bilen er jo så fin og blank, og vaske den kan jeg vel gjøre selv?

Stein Kjetil Holvik sier det på denne måten:

– Det er for seint å ta på seg redningsvest når du er havnet i vannet. Ståle har helt rett i at det er beskyttelse av bilen som er det viktigste med en Ditec-behandling, og da må vi nå, etter ett år, tenke på den belastningen bilen vil møte den kommende vinteren.

En ekstra omgang med kaldavfetting og finføling med fingertupper og hvit polérduk, både finner og fjerner det siste restene av petroleumsbaserte forurensinger i lakken.

Holvik forteller at poenget med kontrollvasken er tredelt:  

  1. Vask: Først må bilen vaskes helt ren. Om for eksempel metallpartikler, som har brent seg fast i lakken, får sitte der når saltsuppa blir «servert», er det dessverre et perfekt utgangspunkt for begynnende lakkrust. Her er kombinasjonen av kunnskap og riktig kjemi helt vesentlig.
  2. Kontroll: Når fagfolk vasker og tørker bilen, utfører de i praksis en fingertuppkontroll av lakken: De kjenner om det sitter igjen urenheter, eller om det skulle være sår som trengs å fylles. De ser også om bilen har fått riper som kanskje ikke eieren selv er oppmerksom på.
  3. Oppfrisket beskyttelse: Det er slett ikke slik at Ditec Ceramic Ultra må legges på nytt etter bare ett år. Den keramiske beskyttelsen er der, som en del av klarlakken. Ditec legger derimot på Refiner etter kontrollvasken. Denne hjelper den keramiske toppcoaten til å holde på både glans og smussavvisende egenskaper – også i det kommende året.

Det viktige trikset: Etter selve vasken legges Refiner, som gjenoppfrisker den keramiske lakkbeskyttelsen. Det er en tung jobb, også for fagfolk som Kristian.

Å legge en Refiner er for øvrig en tung jobb: Den arbeides inn med håndmakt – en jobb de færreste vil ønske å gjøre selv!

På i3-en til Ståle var det Kristian som stod for dette. Det var også han som la den keramiske lakkbeskyttelsen i fjor, siden han er Bilpleiehallens sertifiserte mann på Ultra.

Autoriserting av verksted og sertifisering av fagarbeidere, for eksempel for legging av Ditec Ceramic Ultra, gir trygget.

Ståle, som selv er fagutdannet, setter stor pris på at Ditec har et system for sertifisering, både av Ditec senter, og fagarbeidere:

– Jeg har hverken tid eller kunnskaper til å gjøre noe i nærheten av den jobben Ditec har gjort på bilen min.

Men jeg legger merke til at her er det kvalitet hele veien. Jeg stoler på sertifiserte fagfolk!

Det lille ekstra: Før kunden får tilbake bilen, blir vinduene vasket, også på innsiden. Det gjør utrolig mye for den gode følelsen av å sette seg inn i en ren bil.

Når Ståle møter bilen igjen, er også de små detaljene på plass: Gulvmattene er reine, vindusrutene er tørket av, også på innsiden, og dekksidene er sorte og fine.

– Alle nye biler er jo blanke og fine. Den gode Ditec-følelsen for ett år siden, da den var nybehandlet, var å vite at bilen også var godt beskyttet. Nå, når jeg vet hvor godt beskyttelsen holder, og møter igjen bilen på denne måten, skjønner jeg at dette faktisk kan vare, år etter år. Det er den ultimate Ditec-følelsen!

En god bekreftelse: Stempel i Ditec-heftet, og full historikk på lakkstatus og hva som blir gjort med bilen. Slik dokumentasjon har mye å si den dagen bilen skal selges.