BRUKTBIL: SJEKK SERVICEHEFTET, OGSÅ FOR LAKKEN!

Alle som kjøper bruktbil undersøker servicehistorikken. Men du bør også sjekke hvilken lakkbeskyttelse og oppfølging lakken på din potensielle drømmebil har hatt.

Dersom en noenlunde ny bil ikke har fått service som foreskrevet, er det bare å skygge unna, så enkelt er det. Slurv med oljeskift er den sikreste oppskriften på å forkorte motorens levetid, og å gi etterfølgende eiere dyrt trøbbel.

Men rustskader og eventuelle utbedringer av lakkskader er også dyrt, så kanskje du bør sjekke bilens lakkservicehefte like nøye?

Ikke alle er klar over at det finnes servicehefter for lakkbeskyttelsen, men det gjør det: Til og med de som bare tilbyr engangsbehandling, i alle fall de seriøse, utsteder et bevis som viser hva bilen er behandlet med, og når. Dette er noe du må spørre etter og kontrollere når du vurderer bruktbil.

Seriøse bilpleieaktører som Ditec vet at en god lakkbeskyttelse er den beste starten en ny bil kan få i møtet med norsk klima, men at det også må vedlikehold til for at det gode inntrykket og den gode følelsen skal holde seg over tid.

Derfor har Ditec en plan for oppfølging med kontrollvask og oppfrisking av lakkbeskyttelsen – og et servicehefte som dokumenterer dette.   

 – Poenget med Ditecs kontrollvask er ikke at en totrinns keramisk coating som vår Ceramic Ultra må legges på nytt hvert år, slett ikke. Behandlingen slites ikke bort. Men bilen må vaskes helt rein. Asfalt og tjære må fjernes, og spesielt metallpartiklene som fester seg i lakken er viktig å få bort. Derfor gjør vi en syvtrinns kontrollvask. Da vil våre fagfolk også registrere eventuelle bruksskader som bør utbedres, forklarer Stein Kjetil Holvik, daglig leder i Ditec Norge.

Uansett om lakkbeskyttelsen er helt uskadet, legges det en Refiner som avslutning etter Ditecs kontrollvask. Den gjenoppfrisker lakkens glans og vannavvisende effekt, og sikrer dermed de samme gode Ditec-egenskapene, år etter år.

Derfor må du sjekke om etterbehandlingsprogrammet er fulgt når du kjøper en Ditec-behandlet bil. På samme måte som at en motor ikke takler 100 000 km uten oljeskift, er ikke en bil som er behandlet med Ditec Ceramic Ultra like fin etter 9 år, dersom ikke lakkservicen er utført som foreskrevet!

Det velkjente symbolet med Ditecs fargestriper på bakluka er altså en god start når du skal se etter en velholdt bruktbil, men det er også bare starten: Du må sjekke serviceheftet for å vite om bilen faktisk er vedlikeholdt – og at den dermed fortsatt holder Ditec-standard.

 

Verdt å vite om ulike Ditec-behandlinger

Ditec tilbyr ikke mindre enn fire ulike program for lakkbeskyttelse: